مردمانی را دیدم که تسبیح به دست گرفته و دانه دانه ذکر تو را می شمردند به عادت، آنگونه با شتاب و
متصل نام تو را می خواندند که گویی در معامله ای از تو چیزی ستانده اند و اکنون بهای آن را می پردازند.
و اندیشیدم که آیا در هر بار خواندن نامت، بزرگی و لطفت را نیز در ذهن تداعی می کنند؟
مردمانی را دیدم که کاغذی دعا به بهایی می خریدند و چون نسخه ای از فروشنده، چند بار و چگونه
خواندنش را برای رفع حاجت طلب می کردند.
و اندیشیدم که آیا ترا می خوانیم تا بستانیم یا ترا می خوانیم چون دوستت داریم؟
مهربانترین...
به ما بیاموز که دل آدمی عصاره وجود اوست، حرمت دل ها را از یاد نبریم.
به ما بیاموز که دوست داشتن را فراموش نکنیم و آنانکه دوستمان دارند را از خاطر نبریم.
به ما بیاموز که سوگند راست بودنِ دروغمان را نام تو نسازیم.
به ما بیاموز که به ناحق کردن حق دیگری عادت نکنیم.
و به من بیاموز که دوستی ام را بندی به پای دوستان نسازم و در همه حال دوستشان بدارم، حتی اگر
فراموشم کنن..
سرگرمی تفریحی...
برچسب : نویسنده : m-asheyan rozsheren-64 بازدید : 261 تاريخ : شنبه 21 ارديبهشت 1392 ساعت: 1:17
تاريخچه ويژال بيسيک.
با شناختي که از تاريخچه ويژوال بيسيک بدست مي آوريد راحت تر مي توانيد از آن استفاده کنيد.
شرکت مايکروسافت ويژوال بيسيک را براساس يک زبان برنامه نويسي به نام بيسيک که براي مبتديان نوشته شده است ساخت.
زبان ويژوال بيسيک بيشتر از 35 سال به اشکال مختلف رايج بوده. در واقع طراحان اين زبان مي خواستند يک زبان برنامه نويسي براي استفاده مبتديان طراحي کنند.برنامه نويسان جديد مي توانند با استفاده ازبيسيک به سرعت به شرع برنامه نويسي هاي حرفه اي با زبان هاي cobol .fortran . assembler
در مقايسه به بيسيک کار بيشتري نياز داشت.
طبيعت بصري ويژوال بيسيک
ديديد که ويژال بيسيک 6 چيزي بيشتر از يک زبان برنامه نويسي است. از ويژوال بيسيک در نام آن visualبه معناي بصري يا محيط نمايشي . است.
کار با ويژال بيسيک 6
در اولين بار که برنامه را باز مي کنيد با پنجره new project روبه رو مي شويد در اين قسمت
نوع فورم خود را انتخاب کرده ماننده activex|standardو....
اين پنجره شامل 3 قسمت بوده
New:در اين پنجره امکان انتخاب فورم مورد نظر شما امکان پذير مي باشد.
Existing:در اين پنجره امکان انتخاب project هاي مختلف که در مکانهاي مختلف ذخيره يا... امکان انتخاب مي باشد.
Recent:در اين قسمت هر projectرا که ذخيره مي کنيد به صورت دسته اي جمع مي شود حالا يک فايلي
در درايو Dباشد حالا چه در درايو c.
DON.T SHOW THIS DIALOG IN THE FUTURE
اين قسمت جلو گيري از باز شدن پينجره NEW PRIJECT مي باشد.
HELP:از اين قسمت وقتي امکان استفاده مي باشد که نرم افزار MSDN را نصب کرده باشيد.
معرفي قسمت هاي بيسيک.
نوار ابزار:TOOLBAR:نوار ابزار VB زير منو قرار دارد. ويژال بيسيک کلا چهار نوار ابزار دارد:
STANDARD:اين نوار ابزار زير منو ظارهر است و پيش فرض است.
DEBUG:وقتي از ابزارهاي رفع اشکال براي رديابي و اصلاح اشکالات استفاده مي کنيد. اين نوار ابزار ظاهر مي شود.
EDIT:اين نوار ابزار براي تنظيم کردن اشياء بر روي فرم مي باشد
FORM EDITOR:اين نوار ابزار براي تنظيم کردن اشياء بر روي فرم مي باشد.
جعبه ابزار:TOOLBOX:
در اين پنجره تمامي شئعي هاي مختلف براي کار بر روي فرم هستند و حتا امکان اضافه کردن به اين پنجره ها مي باشد.
پنجرهPROJECT:در اين پنجره فرم هاي انتخبي شما با هر گروه و هر فرم مشخص شده است.
پنجرهPROPERTISE:
اين پنجره امکان تنضيمات لازم براي هر شيئي را مشخص مي کنيد.
نويسنده مجيد رحيمي.
ساخت اولين برنامه
براي درک آسان بودن نرم افزار بيسيک
الان مي خواهم برايتان يک برنامه ساده بنويسم که فقط با چند خط ساده نوشته شده است .
چون الان تازه اول کار هستيم از توابع و کارهاي ديگرش شروع نمي کنم.
ابتدا 2 عدد Taxtboxگزاشته از جعبه ابزار
کد زير را در Text1 قرار داده.
If Text1.text="majid" Then
Text2.text="rahimi"
End If
کد بسيار راحتي بود.
خط اول گفتيم که اگر در Text1 نوشتند Majid
د خط دوم نوشتيم در Text2 بنويسد Rahimi
و در آخر گفتيم پايان
درک کد بالا بايد آسان باشد.
ما از دستور If استفاده کرديم که در درسهاي آينده خواهم گفت.
دستور بالا يك آموزش بود براي اينكه به شما نشان بدهيم كه ويژوال بيسيك چه قدر آسان مي باشد.
پاسخ با نقل قول
پيش گزيده
کار با فايل در ويژوال بيسيک - بخش اول
مقدمه
بعلت عدم وجود اشاره گر در ويژوال بيسيک عمليات کار با فايلها در آن نسبتاً ساده مي باشد .
بطور کلي فايلها بر دو نوع هستند :
1 - فايلهاي متني Text File : اين فايلها فقط شامل کاراکترهاي اسکي و برخي کاراکترهاي خاص مانند انتهاي خط و انتهاي فايل هستند .
? - فايلهاي باينري Binary File : شامل هر نوع کاراکتري مي توانند باشند و کاربردهاي گسترده اي دارند مانند بانک هاي اطلاعاتي ، فايلهاي اجرائي ، فايلهاي گرافيکي و غيره
ويژوال بيسيک مي تواند با هر دو نوع فايل کار کند .
چگونگي باز کردن فايلها
قبل از اينکه بتوان عمليات ورودي/خروجي را روي يک فايل انجام داد ابتدا بايستي آنرا باز کرد . باز کردن فايلها در ويژوال بيسيک توسط دستور Open انجام مي شود . فرمت کلي اين دستور بصورت زير است :
Open filename [For mode] [Access access][lock] As [#]filenumber [Len=reclen]x
[ پارامترهاي داخل کروشه اختياري هستند . ]
filename نام فايلي است که مي خواهيم آنرا باز کنيم .
mode حالت باز کردن فايل است . اين حالتها عبارتند از :
- Input : فايل بعنوان ورودي باز مي شود .
- Output : فايل بعنوان خروجي باز مي شود .
- Binary : فايل از نوع باينري باز مي شود .
- Append : فايل طوري باز مي شود که بتوان به انتهاي آن چيزي اضافه کرد .
- Random
access نوع دسترسي به فايل را مشخص مي کند . انواع دسترسيها عبارتند از :
- Read : خواندن فايل
- Write : نوشتن در فايل
- ReadWrite : خواندن و نوشتن فايل
lock نوع دسترسي ساير برنامه ها به اين فايل را مشخص مي کند . انواع دسترسيها عبارتند از :
- Shared : دسترسي اشتراکي
- Lock Read
- Lock Write
- Lock Read Write
filenumber عددي است که ويژوال بيسيک از آن براي دسترسي به فايل استفاده مي کند .اين عدد بايستي براي هر فايل منحصر بفرد و بين ? تا ??? باشد . براي بدست آوردن اولين شماره آزاد مي توان از تابع FreeFile استفاده کرد .
reclen :طول بافر فايل است . اين عدد بايستي از ????? کو چکتر باشد .
در صورتي که فايلي که توسط filename مشخص شده وجود نداشته و فايل براي Append ، Binary ، Output و يا Random باز شده باشد در اينصورت يک فايل جديد با اين نام ساخته مي شود .
در صورتي که فايل بصورت باينري باز شده باشد پارامتر Len ناديده گرفته مي شود .
چگونگي بستن فايل
پس از پايان کار با فايل براي بستن آن از دستور Close استفاده مي کنيم . فرمت اين دستور بصورت زير است :
Close #filenumber
دستور Close بدون هيچ پارامتري تمام فايلهاي باز را مي بندد .
کار با دايرکتوري
? - گرفتن Dir : توسط دستور Dir مي توان نام فايلهاي موجود در يک دايرکتوري را بر اساس پارامترهايي که به آن مي دهيم پيدا کنيم . براي مثال :
Myfile=Dir$("c:\text\*.txt)"x
دستور فوق نام اولين فايل موجود در دايرکتوري C:\TEXT را که پسوند آنها txt باشد در متغير Myfile قرار مي دهد . اگر دستور فوق را بدون پارامتر مجدداً اجرا کنيم نام دومين فايل برگرداننده مي شد و الي آخر
Dir داراي يک پارامتر اختياري است که نوع فايلهاي مورد نظر را نيز مي توان با آن مشخص نمود . مثال :
Myfile=Dir$("c:\text\*.txt",vbNormal)x
مقادير ممکن اين پارامتر عبارتند از :
vbNormal ، vbHidden ، vbSystem ، vbDirectory
? - تغيير دايرکتوري : براي تغيير دايرکتوري از دستور ChDir استفاده مي شود مثال :
ChDir "c:\windows\system32"x
? - تغيير درايو : براي تغيير درايو از دستور ChDrive استفاده مي شود مثال :
ChDrive "E:"x
? - ساخت دايرکتوري : براي ايجاد دايرکتوري جديد از دستور MKDir استفاده مي شود مثال :
MKDir "c:\MyFolder"x
? - حذف دايرکتوري : براي حذف دايرکتوري از دستور RmDir استفاده مي شود مثال :
RmDir "C:\MyFoler"x
پيش گزيده
سرگرمی تفریحی...برچسب : نویسنده : m-asheyan rozsheren-64 بازدید : 318 تاريخ : پنجشنبه 19 ارديبهشت 1392 ساعت: 1:32
تعدادی از دستوراتی که در run اجرا می شوند.
REGEDIT
با تایپ این عبارت در قسمت RUN ریجستری ویندوز باز می شود و با استفاده از آن می توان به قسمت های مختلف ویندوز دست یافت و آنها را تغییر داد.فقط توجه داشته باشید که ریجستری قسمتی حساس از ویندوز بودن هیچ وقت چیزی را که در ریجستری نمی دانید مربوط به چیست را تغییر و یا حذف نکنید.
در صوررتی که مایل باشید تغییراتی جالب و مفید در آن ایجاد نمایید و بیشتر با این قسمت از ویندوز آشنا شوید به قسمت ریجستری در سایت ما بروید.
CMD
با تایپ این دستور سیستم عامل داس روبروی شما ظاهر می شود .شما می توانید فرمان های خود را برای این سیستم عامل تایپ نمایید.
PERFMON
این دستور مربوط به اجرای سیستم مانیتور می باشد و در آن جزئیاتی در مورد فضای اشغال شده از رو و یا مقدار بازدهی COU و همچنین مقدار اطلاعات خوانده شده از روی هارد را به صورت نمودار به شما نشان می دهد.
SYSEDIT
با تایپ این دستور فایل های سیستمی کامپیوتر اجرا می شوند.و شما می توانید آنها را ویرایش نمایید.ویا در آنها تغییراتی را ایجاد نمایید.به نحوی می توانیم بگوییم این قسمت از ریجستری حساس تر می باشد و در صورت اشتباه ممکن است سیستم شما دیگر بالا نیاید.و ناچار به نصب دوباره ی ویندوز شوید.
FIREWALL
این دستور مربوط به دیواره ی آتش ویندوز می باشد شما می توانید که در این قسمت دیواره ی آتش ویندوز را فعال و یا غیر فعال کنید.در صورتی که از شبکه استفاده می کنید حتماٌ این قسمت را فعال کنید. این قسمت برای امنیت در شبکه و همچنین جلوگیری از ورود هکر ها بته سیستم شما بسیاز موثر می باشد.
DRWTSN32
با تایپ این دستور می توانید برنامه ی دکتر واتسون را اجرا نمایید.این برنامه گزارش و همچنین در عیب یابی مشکلات نرم افزاری بسیار مفید می باشد
NTBACKUP
با تایپ این دستور برنامه گرفتم نسخه پشتیبان بر روی سیستم شما اجرا می شود و شما می توانید از سیستم خود نسخه ی پشتیبان تهیه کنید.
%TEMP%
با تایپ این دستور شما می توانید به نحوی هم سرعت سیستم را بالا ببرید و هم ظرفیت هارد خود را افزایش دهید.این دستور فایل ها و یا پوشه هایی را که روی ویندوز و یا در هارد کارایی ندارند.به شما نشان می دهد و شما می توانید با خیال راحت آنها را حذف کنید.
IEXPRESS
در صورتی که مایل باشید یک پکیج بسازید به این دستور را وارد کنید
در صورتی که مایل به نجوه ی ساخت پکیج باشید می توانید.آموزش آن را در آموزش کامپیوتر در سایت ما یاد بگیرید.
MSCONFIG
این دستور یکی از قسمت های مهم برای بالا بردن سرعت روشن کردن کامپیوتر و همچنین خاموش کردن آن می باشد می باشد.با تایپ این دستور در قسمت RUN و سپس رفتن به تب SFARTUP می توانید برنامه هایی را که هنگام بالا آمدن ویندوز اجرا می شوند را از کار بیندازید.
توجه داشته باشید که آنتی ویروس را غیر فعال نکنید.
سرگرمی تفریحی...برچسب : نویسنده : m-asheyan rozsheren-64 بازدید : 283 تاريخ : پنجشنبه 19 ارديبهشت 1392 ساعت: 1:01
روشی ساده برای افزایش سرعت دانلود
بدون شک اگر شما هم مانند من در اینترنت زیاد دانلود می کنید حتماٌ در به دنبال این هستید که چگونه می توانید سرعت دانلود خود را بالا ببرید.بدون شک این سوال که برای همه پیش میاید حتماٌ راهها ی زیادی دارد مثلا اینکه دنبال سرویس های ارائه دهندهی اینترنت بگردید.مثلاٌ یک وایمکس ایرانسل تهیه کنید که دارای سرعت زیادی است را تهیه کنید.
ولی در صورتی که بخواهید بدون هزینه وفقط با استفاده از بالا ترین سرعت دانلود توسط تجهیزات خود بهره ببرید راههای زیادی وجود دارد که من فقط به یکی از ساده ترین آنها اشاره می کنم.
دقت کنید که با این ترفند مطمئناٌ شما تاثیر زیادی را در افزایش سرعت دانلود خود نخواهید دید ولی می تواند موثر باشد.
روش کار به صورت زیر می باشد...
بر روی جای خالی از دسکتاپ خود راست کلیک کنید و گزینه ی properties را انتخاب کنید سپس به تب دوم یعنی desktop بروید در این تب شما باید گزینه ی customize desktop را انتخاب نمایید هنگامی که وارد این پنجره شدید به تب web بروید،و به بخش properties بروید و منوی download را انتخاب کنید و گزینه
limit hard_disk usage for this page to: را تیک زده و عدد آن را زیاد کنید وپنجره های قبلی را ok کنید و از سرعت جدید لذت ببرید.
برچسب : نویسنده : m-asheyan rozsheren-64 بازدید : 313 تاريخ : پنجشنبه 19 ارديبهشت 1392 ساعت: 0:57
.
برچسب : نویسنده : m-asheyan rozsheren-64 بازدید : 293 تاريخ : جمعه 6 ارديبهشت 1392 ساعت: 8:18
.
برچسب : نویسنده : m-asheyan rozsheren-64 بازدید : 268 تاريخ : جمعه 6 ارديبهشت 1392 ساعت: 7:55
اختراع کامپیوتر
رایانه یکی از دو چیز برجستهای است که بشر در سده بیستم اختراع کرد. دستگاهی که بلز پاسکال در سال ۱۶۴۲ ساخت، اولین تلاش در راه ساخت دستگاههای محاسب خودکار بود. تا کنون پنج نسل از رایانهها ساخته و عرضه شدند.کامپیوترهای الکترونیکی و کامپیوترهای مکانیکی اولیه به این خاطر نام گرفتند که کارهایی را که قبلا انسانهای کامپوتر اختصاص داشت انجام میدادند .کامپیوتر اصالتا یک عنوان شغلی بود و به کسانی گفته میشد که کارشان این بود که محاسبات برای چیزهایی مانند فهرستهای کشتیرانی و جداول جزر و مد و موقعیتهای نجومی نیاز بودند.تصور کنید که شما ساعتی پس از ساعتی و روزی پس از روزی هیچ کاری جز محاسبه کردنهای بی شمار را انجام نمیدادید . و حتی در بهترین روز هایتان شما نمیتوانستید جوابها را خیلی تند ارائه دهید . بنا براین مخترعین صدها سال به جستجو پرداختند تا راهی برای مکانیزه شدن پیدا کنند . به این معنی که دستگاهی اختراع کنند تا این کار را انجام دهد .به دنبال انسانهای کامپیوتر نوعی کامپیوتر عملگر آمد .
چرتکه
چرتکه که یک کمک رسان اولیه برای محاسبات ریاضی بود تنها خصوصیت آن این بود که به حافظه افراد برای انجام محاسبات کمک میکرد . یک چرتکه اندازه ماهر میتواند عملیات جمع و تفریق را با سرعتی برابر با دست جمع و تفریق میکند انجام دهد. قدیمیترین چرتکهای که باقی ماندهاست مربوط به ۳۰۰ سال قبل از میلاد است که به وسیله یک امپراطوری در جنوب غرب آسیا استفاده میشده .
چرتکههای مدرن از حلقههایی درست شدهاند که روی میلهها میلغزند در یک چرتکه خیلی پیشرفته ۵ حلقه پایینی در هر میله نشانگر ۵ انگشت دست است و ۲ حلقه بالایی نشانگر ۲ دست است .
خط کش محاسبه
در سال ۱۶۱۷ یک اسکاتلندی عجیب و غریب ( بعضیها گفتهاند دیوانه ) به نام جان پنر٬ لگاریتم را اختراع کرد. که این اختراع با عنوان تکنولوژی باعث شده که غرب، مورد توجه مردم دنیا قرار گیرد. این عنصر جادویی لگاریتم هر عملوند بود که عموما از یک فهرست کنده کاری شده گرفته شده بود. اما نپر به آن یک اختیار دیگر اضافه کرد چیزی که ارزشهای لگاریتم که بر روی عاجها کنده کاری شده بودند امروزه استخوانهای پنر نامیده میشوند.
اختراع نپر مخترعان را مستقیما به سوی اختراع خط کش محاسبه راهنمایی کرد که اولین بار در سال ۱۶۲۳ در انگلستان ساخته شد و تا دهه ۱۹۶۰ به وسیله مهندسین اخترشناسی برای برنامه فرود آپولو و انسانها به روی ماه استفاده شد.
ماشین محاسبه
لئوناردو داوینچی (۱۵۱۹-۱۴۵۷) طرحی از ماشین محاسبه چرخ دنده دار کشید که ظاهرا هیچ گاه آن را نساخت. اولین ماشین محاسبه چرخ دنده دار که واقعا ساخته شد احتمالا در ساعت محاسبه گر بود که به نام مخترعش ویلیام چیکارد نام گرفت. این وسیله تبلیغ زیادی به همراه نداشت چرا که چیکارد خیلی زود پس از آن در اثر طاعون درگذشت.
دستگاه پاسکالین
در سال ۱۶۴۲ بیلز پاسکال در سن ۱۹ سالگی پاسکالین را به عنوان یک کمک رسان برای پدرش که یک جمع اورنده مالیات بود اختراع کرد.
پاسکال ۵۰ عدد از این دستگاههای چرخدندهای را ساخت ماشین حسابی تک کاره که فقط میتواست جمع کند. ولی به خاطر قیمت زیاد ان واینکه این دستگاه واقعا دقیق نبود ( چون در ان زمان ساخت چرخ دندهها با دقت لازم مقدور نبود ) نتوانست خیلی به فروش برسد. سپس تا جایی ترقی کرد که در حال حاضر دانشبرد ماشینها دیجیتال شدند بخش کیلومتر شمار و سرعت سنج ماشینهای امروزی از دستگاهی بسیار شبیه به پاسکالین استفاده میکنند. پاسکال یک بچه نابغه بود او در سن ۱۲ سالگی در حال انجام ازمایش مدل موقعیتهای ۳ ثانیهای اقلیدس در کف اشپزخانه دیده شده بود .
پاسکال ادامه داد و اختراعهای زیاد دیگری مانند اختراع قطریه احتمال و منگنه آبی و سرنج را انجام داد. عکس زیر نشان دهنده یک ورزن ۸ رقمی از پاسکالین ودو صحنه از ورزن ۶ رقمی پاسکالین است.
ماشین محاسبه گر در سال ۱۹۱۴
تنها چند سال پس از پاسکال گات فراید ویلهم لیبنیز ( همکار نیوتون ) ساختن ماشین حساب چهار کاره ( جمع و تفریق وضرب و تقسیم ) را مدیریت کرد . که محاسبه گر پلهای نامیده شد . چون این دستگاه بجای چرخ دنده از طبلهای شیار دار دارای ۱۰ شیار که به ترتیب در پیرامون این طبلها چیده شده بودنداستفاده میکرد . همچنین این محاسبه گرپلهای از سیستم عدد ده دهی ( هر طبل ۱۰ شیار داشت ) استفاده کرد.
لیبنیز اولین کسی بود که از استفاده از سیستم باینری اعداد طرف داری کرد. که پایه واساس بهره برداری از کامپیوترهای مدرن است .لیبنیز به عنوان یکی از بزرگترین فیلسوفها شناخته شد ولی او در تنهایی و فقر از دنیا رفت .
کارتهای منگنه
در سال ۱۸۰۱ جوزف ماری جکوارد فرانسوی یک دستگاه بافندگی قوی را اختراع کرد که توانست بافندگیاش ( و تزئین روی پارچه روی یک الگو به طور اتوماتیک ) را بنیان گذاری کند. این دستگاه از روی کارتهای چوبی منگنهای که در یک ردیف طولانی به وسیله یک طناب به هم کمک میکردند میخواند.
نسلهای این کارتهای منگنهای از قبل از این نیز استفاده میشدهاند.تکنولوزی جکوارد یک عطیه و نعمت راستین برای کارخانه داران بود اما خیلی از کار کنان کارخانهها را بیکار میکرد و جمعیت انبوه مردم عصبانی کار خانههای جکوارد را بر شکست کرد وحتی یک نفر هم به او حمله کرد.
تاریخ پر از مثالهایی از آشوبهای کارگران به دنبال ابداع یک تکنولوزی است . ولی بیشتر مطالعات این را نشان میدهد که در همه جا تکنولوزی در حقیقت تعداد شغلها را افزایش دادهاست .
ماشین محاسبه گر بخاری
در سال ۱۸۲۲ یک ریاضی دان انگلیسی چالز پاپیج ماشین محاسبه گر بخاری را پیشنهاد کرد . این ماشین به اندازه یک اتاق بود که ان را موتور متفاوت نامید.این ماشین قادر به محاسبه فهرستهایی از اعداد بود مانند جداول لگاریتمی .او سر مایه و بودجه دولتی را برای این پروزه به خاطر اهمیت جداول عددی در کشتی رانی در اقیانوس که به وسیله ان تجارت ابی ونیز نیروی دریایی نظامیشان را ترقی میدادند جذب کرد .دولت انگلیس برنامه ریزی کرده بود که بزرگترین امپراطوری جهان شود اما در آن زمان دولت انگلستان در حال چاپ یک سری ۷ جلدی جداول کشتیرانی به همراه یک جلد کتاب تصحیحات بود که نشان میداد این سری کتاب بالغ بر ۱۰۰۰ اشتباه عددی داشت .این ارزو میرفت که ماشین بابیج بتواند اشتباهات به این گونه را رفع کند .اما ساخت دستگاه «ماشین متفاوت بابیج» ثابت کرد بسیار سخت است . واین پروزه به زودی تبدیل به گرانترین پروزهٔ بودجهای دولت تا آن زمان در تاریخ انگلستان شد .ده سال بعد کامل کردن این دستگاه غیر ممکن شد.
موتور تحلیلی
بابیج دلسرد نبود و با وجود این سراغ فکر بعدیش رفت . چیزیکه او آن را موتور تحلیلی نامید . این وسیله به اندازه یک خانه بزرگ بود و به اندازهٔ ۶ اسب بخار قدرت داشت . که چون این دستگاه به خاطر تکنولوزی کارتهای منگنهٔ جکوارد قابل برنامه ریزی بود هدف کلی تری داشت .
اما این بابیج بود که پرش خردمندادهٔ مهمی را مربوط به کارتهای منگنه کرده بود . در دستگاه بافندگی جکوارد بودن یا نبودن هر سوراخ در کارت به یک نخ اجازه میداد که بگذرد ویا اینکه متوقف شود.بابیج فهمید که الگوی حفرهها میتواند برای نشان دادن یک ایده انتزاعی استفاده شود . بابیج فهمید که نیازی ندارد که یک مسئله به خودی خود به طور فیزیکی از سوراخها عبور کند. ازاین گذشته بابیج دریافت که کارتهای منگنه میتوانند به عنوان دستگاه ذخیره به کار روند و اعداد محاسبه شده را برای محاسبات بعدی نگه دارند. بابیج به خاطر ربط این دستگاه به دستگاه جکوارد نام دو قسمت مهم از دستگاهش را میل واستور گذاشت. چون هر دو کلمه در صنعت بافندگی استفاده میشد.
استور جایی بود که اعداد نگه داری میشدند و میل جایی بود که آنها به منظور رسیدن به نتایج تازه ترکیب میشوند.
در کامپیوترهای مدرن استور واحد حافظه نامیده میشود وبه میل واحدپردازش مرکزی میگویند .موتور تحلیلی دارای کلید تابعی بود که کامپیوترها را از ماشینهای حساب متمایز میکرد . ( جملهٔ شرطی ) یک جملهٔ شرطی اجازه میداد که برنامه نتایج مختلفی را در یک زمان واحد به دست آورد . بر اساس جملهٔ شرطی مسیر بر نامه مشخص میشد .
هلریت دسک
موفقیت بعدی در آمریکا رخ داد .دولت آمریکا مجبور بود هر ۱۰ سال یک بار اماری از تمامی ارای شهروندان آمریکایی برای تعیین نمایندگان مجلس بگیرد . واین کار بسیار به طول میانجامید برای همین مجلس جایزهای برای مخترعی که بتواند برای انتخابات سال ۱۸۹۰ دستگاهی اختراع کند قرار داد . که این فرد کسی نبود جز هرمن هلدریت کسی که به طور موفقیت امیزی کارتهای منگنهای جکوارد را برای شمارش آرا به کار گرفت .
اختراع او به عنوان هلریت دسک شناخته شد که شامل یک کارت خوان بود که سوراخهای داخل کارت را درک میکرد . ویک دنده دستگاهی را که میتوانست بخواند میچرخواند ویک شمارش گر نتایج را نشان میداد .تکنیک هلدریت موفق بود و انتخابات خیلی زود تر از سالهای قبل انجام گرفت .
ibm
هلدریت یک شرکت بنا کرد که بعد از مدتی به یک شرکت تجاری بینالمللی تبدیل شد که امروزه ما ان را به نام ای بی ام میشناسیم.
ای بی ام به سرعت رشد کرد و کارتهای منگنه همه جا را فرا گرفتند. امروزه کارتهای منگنه اطلاعات مشخصی از قبیل نام شما وادرس شما و به عنوان مثال مصرف گاز شما را ذخیره میکنند وسپس از این طریق قبض شما محاسبه و برایتان فرستاده خواهد شد.البته امروزه هکرهایی هستند که با هک کردن این کارتها مبالغ مصرفی خود را کاهش میدهند.
ماشین شمارشگر هلدریت اولین ماشینی بود که بر روی جلد مجلهای تا به ان زمان به چاپ رسیده بود . آی بی ام ماشین حسابهایش را برای فروش به شرکتهای تجاری همراه با حساب داری مالی و حسابداری اموال پیشرفت داد. یک خصوصیت در قالب دو ویزگی حسابداری مالی وحسابداری اموالی . اما ارتش آمریکا به یک حسابگر بهینه برای انجام محاسبات علمی نیاز داشت . در جنگ جهانی دوم آمریکا ناوهای جنگی ای داشت که به سختی فشنگها و گلولههایی به وزن برابر با یک ماشین کوچک را تا ۲۵ مایل میکشید .
فیزیک دانان باید معادلهای مینوشتند که بیان کند چگونه شرایط جوی و باد و جاذبه و سرعت اولیه وغیره میتوانند مسیر گلولهها را تعیین کنند . اما حل چنین معادلهای بسیار سخت بود . اینها کارهایی بود که توسط کامپیوترهای بشری انجام شد و نتایج انها در دفتر چه راهنمای نظامی منتشر میشد.
اولین ویروس
یکی از بر نامه نویسان مارک۱ یک زن بود به نام گریس هاپر . این زن اولین ویروس کامپیوتر به نام باگ را پیدا کرد . یک حشره مرده که در دستگاه افتاده بود و بالهایش مانع خواندن روزنهها میشد .
باگ برای نشان دادن نقصی در سیستم بکار میرود از آن زمان این کلمه سال ۱۹۵۳ گریس هاپر اولین زبان پیشرفته به نام فلو ماتیک را اختراع کرد، شناخته شد . زبانهای سطح بالا به منظور راحت تر فهمیدن انسانها ساخته شد . چنان که زبان باینری برای کامپیوتر قابل فهم تر بود که بعدها به نام کوبول اما یک زبان برنامه نویسی پیشرفته بدون یک برنامهٔ مترجم ارزشی نداشت . تا زبان سطح بالا را به زبان باینری (یا زبان ماشین ) ترجمه کند که هاپر اولین مترجم یا کامپایلر را هم ساخت . این زن تا سن ۷۹ سالگی در زمینه کامپیوتر و برنامه نویسی فعال بود .
رایانههای نسل اول
رایانه آتاناسفبری
در سال ۱۹۳۸٬ جان وینسنت آتاناسف استاد فیزیک و ریاضیات دانشگاه ایالتی آیووا در آمریکا به فکر ساختن اولین رایانه الکترونیکی یک منظوره افتاد. او با همکاری دستیارش و دانشجوی فارغالتحصیلش کلیفرد بری، با استفاده از لامپ خلاء شروع به ساختن رایانه مزبور کرد و آن را کامپیوتر آتاناسفبری یا abc نامید که میتوانست ۲۹ معادله چند مجهولی را با ۲۹ مجهول حل کند . این اولین ماشینی بود که توانست دادهها را به عنوان بار الکتریکی در خازن ذخیره کند . کاری که امروزه کامپیوترها برای ذخیره اطلاعاتشان در حافظه اصلی میکنند . اما این دستگاه قابل برنامه ریزی نبود وطراحی انها تنها مناسب برای یک نوع از مشکلات ریاضی (معادلات چند مجهولی ) بود . ولی به خاطر درگیری ارتش آمریکا در جنگ جهانی دوم و لزوم پیوستن آناتاسف به ارتش همکاری او با ارتش آمریکا، ساخت این رایانه عملی نشد و ساخت آن ادامه نیافت.متاسفانه مخترعینش هیچ تلاشی برای نگه داری آن نکردند و سرانجام این دستگاه رها شده و به وسیله کسانی که به داخل اتاق آمده بودند غارت شد .
رایانه کلوسوس به هدف شکستن کدهای پنهانی آلمانیان در طول جنگ جهانی دوم ساخته شد
یکی دیگر از کسانی که در زمینهٔ کامپیوترهای مدرن کار کردکلوسوس بود که در طول جنگ جهانی دوم به کمک دولت بریتانیا به هدف شکستن کدهای پنهانی آلمانیان دستگاهی ساخت .
در حقیقت انگلستان جهان را به سوی ساخت و طراحی ماشینهای الکترونیکی هدایت کرد که برای شکستن رمزها اختصاص یافته بود و معمولاً قادر به خواندن امواج رادیویی کد دار المانیها بود .کامپیوتر هاروارد مارک ۱ اتانا سوف بری و کلوساس انگلیسی سهم عمدهای در این صنعت دارا بودند ولی پیش گامان آمریکایی و انگلستانی هنوز بر سر اینکه چه کسی اول بود بحث میکردند. اما زود تر از ان زیوس رشته کامپیوترهایی برای اهداف عمومی در نازی آلمان ساخته بود در حقیقت زد ۱ اولین بود چرا که در بین سالهای ۱۹۳۶ و۱۹۳۸ ساخته شده بود.
سومین ماشین زیوس که به زد ۳ معروف است درسال ۱۹۴۱ ساخته شد، که احتمالا اولین کامپیوتر دیجیتال چند منظوره قابل برنامه ریزی عملی بود . یعنی به وسیله نرمافزار کنترل میشود .زد ۳ به وسیله هجوم بمباران پیوسته خراب شد . زد ۱ و زد۲ هم به همان سر نوشت دچار شدند و تنها زد ۴ باقی ماند زیرا زیوس ان را داخل واگنی گذاشت و روانه کوهستان کرد.
در سال ۱۹۴۳ فیزیکدانی به نام جان ماکلی با همکاری جی پرسیر اکرت که مهندس برق بود، شروع به ساختن اولین رایانه الکترونیکی همه منظوره نمود. این رایانه که در ساخت آن افزون بر اجزاء الکترومکانیکی، از هجده هزار لامپ خلا استفاده شده بود بنام انیاک نامگذاری شد و در سال ۱۹۴۶ میلادی آماده نصب و راهاندازی گردید و در زمان خود پیچیدهترین دستگاه الکترونیکی جهان بود. این رایانه قادر به انجام سیصد عمل ضرب در هر ثانیه بود و به مدت ۹ سال مورد استفاده ارتش آمریکا قرار گرفت.[۱]
انیاک
یکی از موفقیتهای کامپیوتر هاروارد ( مارک ۱ ) بود که به طور شریکی بین هاروارد و ای بی ام در سال ۱۹۴۴ ساخته شد . این اولین کامپیوتر قابل بر نامه ریزی دیجیتال که در آمریکا ساخته شد، بود .ولی آن به طور کامل الکترونیکی نبود . در عوض این دستگاه بدون سوئیج و کلاج و میله و دستگاه تقویت و غیره ساخته شده بود .وزن ماشین ۵ تن بود و در آن ۵۰۰ مایل سیم جا داده شده بود . آن دارای طول ۸ فیت ودرازی ۵۱ فیت بود .مارک ۱ به مدت به مدت ۱۵ سال بدون توقف کار کرد و به شکل یک اتاق بافندگی شبیه بود .
مارک ۱ عملیات را روی اعدادی انجام میداد که ۲۳ رقم عرض داشتند . او میتوانست ۲تا از این اعداد را جمع یا تفریق کند در زمانی برابر سه دهم ثانیه یا انها را ضرب کند در حدود ۴ ثانیه و تقسیم کند در ۱۰ ثانیه ۴۵ سال بعد کامپیوترها میتوانستند عملیات جمع را در یک بیلیونیم ثانیه انجام دهند.
اگر چه مارک ۱ سه بخش مساوی از میلیونها اجزا داشت ولی تنها میتوانست ۷۲ عدد را ذخیره کنند . و ۱۰میلیون عدد دیگر را در هارد دیسک. و سرعت نمایش این اطلاعات بسیار بسیار بالا است . برای همین سرعت بالاست که کامپیوترها ی الکترونیکی قاتل دستگاههای مکانیکی به حساب میایند .هاروارد ایکن یکی از مدیران طراحی مارک ۱ در نامهٔ فکاهی خود نوشت تا سال ۱۹۴۷شش کامپیوتر الکترونیکی برای انجام محاسبات تمام آمریکا کافی است . برای همین ای بی ام شروع به تحقیق کرد که ایا میشود این دستگاه را به یک شکل استا ندارد درآورد چرا که تا آن زمان تنها دولت و ارتش آمریکا توان پرداخت چنین هزینهای را داشتند . البته نظریه ایکن زیاد هم بد نبود جرا که او از انقلاب میکرو کامپیوترها در سال ۱۹۵۹ بی خبر بود .
اپل ۱ که با عنوان «خودتان انجام دهید» بدون ظاهری زیبا فروخته شد . کامپیوترها به صورت شگفت انگیزی گران بودند چرا که در آن نیاز به اسمبلی دستی زیادی بود .
در سال ۱۹۴۵ نابغه ریاضی جان فون نویمان طی مقالهای استفاده از سیستم اعداد دودویی (binary) در ساختمان رایانه و نظریه انباشت برنامه در حافظه رایانه را مطرح کرد و بر این اساس ساخت رایانه رقمی الکترونیکی همه منظورهای را پیشنهاد نمود و آن را ادواک نامید. این دستگاه رایانهای با توانایی ذخیره داخلی برنامهها و سرعت بالای الکترونیکی بود. فن نویمان را اغلب بهعنوان بنیانگذار ذخیرهسازی برنامهها میشناسند. [۲]
ساخت این رایانه در سال ۱۹۴۶ شروع شده بود و تا اواخر سال ۱۹۵۰ به تاخیر افتاد. با نگرش به اینکه در طراحی و ساخت رایانههای مدرن از نظریههای نویمان بهره گرفته میشود، لذا وی را پدر کامپیوتر میخوانند.[۲]
طرحی از جان فون نویمان در سال ۱۹۴۷
در سال ۱۹۴۷ موریس ویلکس استاد دانشگاه کمبریج انگلیس شروع به ساخت اولین رایانه رقمی الکترونیکی حاوی برنامههای ذخیره شده نمود و آن را ادساک نامید. ساخت این رایانه در سال ۱۹۴۹ به پایان رسید و آماده نصب و بهرهبرداری گردید.[۳]
در سال ۱۹۵۰ اولین رایانه دارای برنامه ذخیره شده ساخت آمریکا به نام سیک در سازمان ملی استانداردها در واشنگتن نصب گردید و بیش از ده سال مورد استفاده قرار گرفت. در فاصله سالهای ۱۹۵۱ تا ۱۹۵۷ نیز شرکتهای رایانهای آی بی ام و یونیواک رایانههای الکترونیکی گوناگونی ساخته و عرضه کردند.[۳]
در رایانههای نسل اول از ویژگی دو حالته بودن لامپ خلا که وسیلهای الکترونیکی است و میتواند خاموش یا روشن باشد بهره گرفته شد و در اغلب آنها لامپ خلا در قسمت محاسبه و منطق بکار رفته بود. رایانههای نسل اول دارای حجم زیادی بودند و میزان حافظه، سرعت و دقت در آنها کم بود و به انگیزه استفاده از لامپ خلا و ایجاد گرمای زیاد، استفاده از آنها به چند ساعت در روز محدود بود.
رایانههای نسل دوم
در رایانههای نسل دوم ترانزیستور جایگزین لامپ خلا گردید. ترانزیستور چند برابر کوچکتر از لامپ خلا بود و تاثیر زیادی بر روی سرعت محاسبات رایانه داشت. ظرفیت حافظه در رایانههای نسل دوم در قیاس با رایانههای نسل اول دارای ظرفیت حافظه بیشتر و سریعتر، کوچکتر و قابل اطمینانتر بودند.
در فاصله زمانی سالهای ۱۹۵۸ تا ۱۹۶۴ توسط شرکتهای کامپیوتری انسیآر٬ ایبیام و سیدیسی رایانههای مختلف الکترونیک ساخته شدند و عرضه شدند و در سال ۱۹۶۳ اولین مینی رایانه بنام پیدیوی ۸ توسط شرکت دک معرفی گردید.
انقلاب میکروالکترونیکها باعث شد مدارهای مجتمع که به اندازهٔ ناخن انگشت شست شما باشند جای آن سیم کشیهای دستی را بگیرد.
اولین سود مدارهای مجتمع ترانزیستورها نیستند بلکه کوچکی آنها هست چرا که ترانزیستورها فایدهٔ تعدادی آنها است و بیشتر از میلیونها ترانزیستور میتواند تولید شود و به فرایندهای ماشینی دستگاه مرتبط شود تمام عناصر بر روی یک مدار مجتمع ساخته شدهاند همزمان در طریق شماره کوچک (شاید ۱۲) از پوشانههای بصری که هندسهٔ هر لایه را تعریف میکند. اینها سرعت پردازش و ساختن کامپیوترها را افزایش میدهد واز این جهت هزینهٔ آنها هم کاسته شد همان گونه که دستگاه چاپ یوهانس گوتنبرگ ساختن کتابهایش را سرعت داد و بدین وسیله آنها را برای عموم قابل خرید کرد
کامپیوتر ای بی ام استرچ سال ۱۹۵۹ درازای ۳۳ فوتی را برای نگاه داشتن ۱۵۰۰۰۰ ترانزیستور داخلش را لازم داشت . این ترانزیستورها به طور شگفت انگیزی کوچک تر از لامپهای خلا هستند . اما آنها عناصر منحصر به فردی بودند که نیاز به اسمبلی منحصر به فردی داشت در اوایل دهه ۱۹۸۰ این ترانزیستورهای زیاد توانست به طور هم زمان بر روی یک مدار مجتمع ساخته شود امروزه کامپیوترهای پنتیوم ۴ شامل ۴۲۰۰۰۰۰۰ ترانزیستور برروی یک مدار مجتمع به اندازهٔ یک ناخن شست است .
رایانههای نسل سوم
برای ساختن کامپیوترهای سریعتر و قویتر کوششها همچنان ادامه داشت تا در اوایل ۱۹۶۰ اولین کامپیوتر نسل سوم (third generation) به بازار عرضه شد. این کامپیوتر از سری ibm ۳۶۰ بود که برای ساختن آن ۵ میلیارد دلار سرمایه گذاری شد که بزرگترین پروژه مالی بخش خصوصی تا آن تاریخ به شمار میرفت.این کامپیوتر که مدلهای گوناگونی از نظر ظرفیت و سرعت کار داشت، در هر دو امور تجاری و علمی قابل استفاده بود.
جدیدترین تحول در تکامل کامپیوترها، ساختن وسایل ضبط اطلاعات با قابلیت دسترسی مستقیم (direct access device) در این نسل بود.به این ترتیب کاربران توانستند به هر یک از اجزا اطلاعات ذخیره شده در یک مجموعه عظیم اطلاعاتی، در کسری از ثانیه دسترسی پیدا کنند.علاوه بر آن در این نسل از کامپیوترها، سعی شده که قطعات مدارها را هرچه کوچکتر و با حجم کمتر بسازند و بدین ترتیب مدارهای مجتمع (integrated circuits(ic)) به وجود آمدند.ویژگی دیگر رایانههای نسل سوم امکان استفاده همزمان چندین کاربر از یک رایانه بود. این رایانهها بر خلاف نسل قبلی که فقط در یکی از دو حیط علمی و غیرعلمی توانایی کار داشتند، توانایی کار در هر دو محیط را دارا بودند. برچسب : نویسنده : m-asheyan rozsheren-64 بازدید : 295 تاريخ : دوشنبه 2 ارديبهشت 1392 ساعت: 1:47
سرعت عملیان در رایانههای نسل سوم بسیار افزایش یافت. عملیات حسابی و منطقی در این رایانهها در ما را در سایت سرگرمی تفریحی دنبال می کنید
برچسب : نویسنده : m-asheyan rozsheren-64 بازدید : 238 تاريخ : جمعه 6 ارديبهشت 1392 ساعت: 6:55